Sunday, May 11, 2014

Creating the "Big Lie"

Mr. Stokes
An ancient and infirm former British journalist, Henry S. Stokes (76), has long been used by Japan's right-wing to lend some respectability to their more outrageous revisionist history. It is a peculiar form of racism. Simply by being a "white man," they believe, Stokes is credible. As such, his recent, Japanese-only book, Eikokujin Kisha Ga Mita Rengokoku Sensho Shikan no Kyomou [“Falsehoods of the Allied Nations’ Victorious View of History, as Seen by a British Journalist”] has become a national bestseller with over 100,000 copies sold since being released last Fall. ,

His "essays" pepper the English-language website of the Society of Historical Fact and he gave a recent presentation "Japan was the Light of Hope in Asia" for the 70th anniversary of the Greater East Asian Conference held on Nov. 5-6, 1943. He sees the believes that Japan was instrumental in helping "end of the curse of colonialism."
In an April interview with The Economist's David McNeil at the Foreign Correspondent's Club, Stokes makes it clear that he "sides with the staunchest revisionists in attributing the end of European colonialism in Asia to imperial Japan – “Asia’s light of hope,” he says. “It is largely as a result of Japanese shedding their blood that we entered a new world where colonies did not exist any more and there is racial equality.” 

He questions if “Is Japan the only criminal country?" in his second chapter and sees only “victor’s justice. Stokes', like all Japanese revisionists and the current Prime Minister, holds the view that the U.S., not Japan, bears the “prime responsibility” for the Pacific War."

Most interesting, however, is that McNeil gets him to admit "to not knowing exactly what’s between the pages of the book that carries his name – he says he reads little Japanese and an English translation has yet to be produced." This admission led another journalist (see below) to expose how the Japanese Rights perpetuates the "big lie" by all means.

Journalist backtracks on best-seller after Nanjing switcheroo Former Times bureau chief 'shocked' by revisionist conclusion of own book

KYODO, MAY 8, 2014
reprinted for scholarly analysis from The Japan Times

Former New York Times Tokyo bureau chief Henry S. Stokes should have reason to celebrate. His latest book “Eikokujin Kisha Ga Mita Rengokoku Sensho Shikan no Kyomou” (Falsehoods of the Allied Nations’ Victorious View of History, as Seen by a British Journalist) has moved 100,000 copies in the five months since its December release, according to its publisher Shodensha.

The mashup of journalistic anecdotes from the front lines of Japan’s modern history and hard-nosed arguments against its responsibility for World War II atrocities has made the 75-year-old Stokes a darling of the country’s resurgent right wing. With the slim volume popping up on best-seller lists across the nation, its author has found himself in the brightest spotlight of his career.

There is just one problem — until a recent interview with Kyodo News, Stokes, a longtime resident of Tokyo, did not know what was written in his own book.

Now, the former reporter, who reads and writes only a little Japanese, says he is “shocked and horrified” by the book’s conclusion that the Chinese government fabricated the Nanjing Massacre, describing the claim as “straightforward right-wing propaganda.”

The book’s translator, Hiroyuki Fujita, “smuggled” the rogue passages into the work, Stokes says, adding that the conclusion was “just spooned into the text.” Fujita admits that he added his own language to the book but argues that he closely based his additions on Stokes’ own views.

Stokes, who suffers from advanced Parkinson’s disease and cannot easily type or use a pen or pencil, entrusted the book’s production to Fujita and Hideaki Kase, two men with close ties to the Society for the Dissemination of Historical Fact, a nonprofit educational group that advocates “revisionist” positions on Japanese history.

At Kase’s urging, Stokes sat with Fujita for over 170 hours of interviews about his journalistic career and his self-described “right of center” political views. He says the men told him that they would translate the interviews into Japanese and then shape them into a book.

Stokes agreed to participate in the project, despite warnings from family and friends to be wary of the men, whom he describes as “personal, close friends.”

According to Stokes, Fujita had assured him that “90 to 95 percent” of the book was based on their interview sessions. While Fujita reiterated these claims, he would not comment on what other additions he had made to the text and declined multiple requests to share the recordings.

“As I’m being interviewed by these people, I would trust them to stick by the record,” Stokes said. “And if they haven’t done that, they have let me down and let themselves down.”

The “record” of Stokes’ comments on Nanjing is decidedly mixed. On one hand, the claims made in Stokes’ book appear, almost word for word, in an article attributed to him in the March 2014 issue of WiLL, a hard right-wing Japanese magazine, edited by Kazuyoshi Hanada. Similar comments appear under Stokes’ name in a series of interviews in Yukan Fuji, a popular evening tabloid.

But, in the March issue of Voice Magazine, another Japanese-language publication, Stokes expresses a very different opinion on both subjects. In a translated response to a question about Nanjing by reporter Taka Daimaru, Stokes says that he “can’t support” right-wing arguments that the massacre never happened, because they “aren’t realistic.” Similar comments appear in an interview with journalist David McNeil that ran in the April issue of the Foreign Correspondents’ Club of Japan’s magazine Number 1 Shimbun.

Despite the contradictions, Fujita, Daimaru and McNeill all say that they have faithfully reproduced their conversations with Stokes. Hanada was not available for comment.

“In the process of compiling the Japanese version of course I summarized or interpreted basically what he said,” Fujita said, adding that the quotation marks around the words Nanjing Massacre make it clear that he intended to convey Stokes’ position that the Chinese government has exaggerated the scale of the massacre, not that it is an outright lie.

Japanese readers, however, have interpreted the text differently. In a tweet sent two days before the interview, for example, one wrote that Stokes claims “there is not even one piece of evidence that the Nanjing Massacre occurred.”

That conclusion could not be further from the truth, Stokes says.

Over the course of multiple interviews with Kyodo News beginning on April 5, Stokes repeatedly expressed a view on Nanjing that directly contradicts the remarks attributed to him in both his own book and the articles in WiLL and Yukan Fuji.

“I don’t come within ten-thousand miles of this stuff as a position,” he said, dismissing the view that Nanjing is a fabrication as “ludicrous,” “fatuous” and “utterly, utterly asinine.”
“The stance I take is that ghastly events occurred in Nanjing,” Stokes said, adding that he does, however, disagree with Chinese assessments that 300,000 people died during the six days when the Imperial Japanese Army overran China’s then capital. He also objects to the use of the term massacre, preferring the more anodyne “Nanjing Incident.”

Stokes’ claims are supported by one of the project’s transcriptionists, who resigned for “ethical concerns” stemming from what she described as major differences between Fujita’s interviews with Stokes and the book’s contents. The text, she said, takes out of context or deliberately ignores several of Stokes’ statements, especially on the subject of Nanjing and the comfort women.

Stokes’ career as Tokyo bureau chief for the left of center New York Times, where he worked from 1978 to 1983, makes him the perfect vehicle for providing credibility to historical revisionists’ arguments against Japan’s responsibility for wartime atrocities, according to Takesato Watanabe, a professor of media ethics at Doshisha University in Kyoto.

Fujita admits this was a consideration in producing the book. “If I wrote this,” Fujita said, “people would say that I’m right-wing or a revisionist, and the things I say can’t be trusted, because I’m defending Japan.”

“If a foreign correspondent says it for me,” he added, “no matter what the content . . . people will say it’s interesting.”

Although Fujita played a major role in the book’s production, “without Kase-sensei (Mr. Kase), this publication was not possible,” he said, adding that he had consulted with Kase on the book’s topics and what questions to ask Stokes.

While admitting that he introduced Stokes to the book’s publisher, Kase denied that he had any direct role in writing it or that he knew about Fujita’s additions. Kase wrote the book’s afterword.

Stokes met Kase, who describes himself as a “diplomatic critic,” in the late 1960s. In the years following, Kase became an adviser to former Prime Ministers Takeo Fukuda and Yasuhiro Nakasone.

Kase, 77, has stayed active in conservative political circles in Japan. In addition to his position as the chairman of the revisionist group, he has been involved with several other right-wing organizations, most notably as a “representative” and “auditor” to the board of directors of the Nippon Kaigi (Japan Conference), a hard-right political group with links to the administration of Prime Minister Shinzo Abe.

In November 2012, Kase’s name appeared alongside Abe’s in a full-page newspaper advertisement in the New Jersey newspaper The Star-Ledger that described comfort women as high-paid prostitutes and made a number of additional claims that closely resemble those found in Stokes’ book. The ad instructs readers “eager to look further into the truth” to visit the website of the Society for the Dissemination of Historical Fact.

This is not the first time that Kase’s name has appeared in connection with a literary sleight of hand. In the 1990s, a Korean journalist accused the prolific author of ghostwriting “Minikui Kankokujin” (“Ugly Koreans”), a Japanese best-seller that argues Japan’s occupation of Korea had been good for the country. The book’s original author later came forward and accused Kase of making substantial revisions to the text, which was published under a Korean pen name. Kase says he “corrected” the book, but denies writing it.

Stokes has requested that Fujita issue a correction to his book. Fujita says that he will correct the record in a forthcoming English edition, but there are currently no plans to amend the existing text.

Contacted by Kyodo News, the publisher said that he was “surprised” by the allegations and that if true a correction would be issued.

Despite his objections, Stokes refuses to assign blame for the book’s contents to the men he calls friends.

No matter how much he may disagree with the end result, “If I’ve been taken advantage of, it’s with my complicity,” Stokes said. “And, it’s my responsibility and my fault.”

No comments:

Post a Comment

Intelligent comments and additional information welcome. We are otherwise selective.